Looking for Something?
Navigation

MENJADI SEORANG SUFI…

Author:

 

Setiap yang dilahirkan oleh manusia sama ada fikiran dan tindakannya adalah berpunca dari hati. Kalau baik hati, maka baiklah seluruh perbuatan dan pertuturan. Begitulah sebaliknya kalau hati jahat, maka jahatlah seluruh anggota badan.

Kedatangan Rasulullah SAW untuk memperbaiki akhlak manusia mendapat kejayaan kerana baginda berjaya mendidik hati manusia.

 

Sebab itu, kalau kita mahu berjaya dalam melahirkan peribadi yang baik sama ada pada diri atau dalam masyarakat kita, maka pendidikan hati hendaklah difikirkan dahulu.

 

Tetapi bukan semua manusia faham dan nampak bagaimana dan apa kesan hati kepada perlakuan manusia. Sebab itu manusia masih gagal membina hidup aman damai kerana gagal memahami bagaimana untuk mendidik hati supaya menjadi baik. Manusia juga gagal untuk mengubat penyakit hati yang telah merosakkan seluruh perbuatan zahir seseorang.

 

Oleh kerana itu manusia cukup sensitif dengan penyakit zahir tetapi tidak ambil pusing dengan penyakit batin. Penyakit bati yang dimaksudkan ini bukanlah penyakit jantung atau barah tetapi adalah penyakit mazmumah seperti riak, angkuh, dengki, ego, tamak, pemarah dan lain-lain lagi. Tidak ada alat x-ray yang dapat mengesan penyakit mazmumah kecuali ilmu tasawuf dan didikan dari seorang guru sufi.

 

Sebab itu kepentingan ilmu tasawuf dan pendidikan sufi  amat penting sekali demi menjamin kebahagiaan hidup manusia. Jadi, orang yang bercita-cita dan berazam untuk membersihkan hatinya dengan mengikut panduan ilmu dan didikan guru tasawuf, sebenarnya sedang menempuh jalan tasawuf.

 

Sekarang kita paparkan beberapa kisah ahli sufi yang jika kita ingin mengikut jejak ahli sufi maka ikutilah mereka. Kalau hendak menjadi seorang sufi jadilah seperti Nabi Musa yang memakai pakaian yang sederhana tetapi berani berhadapan dengan Firaun yang memakai pakaian maharaja. Atau jadilah seperti Nabi Sulaiman yang menjadi raja besar dengan segala kemewahan dan kekuasaan tetapi makanan hariannya cuma roti kering.

 

Satu ketika Nabi Sulaiman sedang melayang di atas tikar terbang diiringi oleh pengawalnya dari kaum jin. Datang peringatan dalam hatinya.  Jika dalam hatinya ada sebutir debu dari rasa takbur nescaya dia akan dibenamkan ke dasar bumi sedalam tingginya dia terbang di udara. Malah pernah Nabi Sulaiman berkata: “Satu kalimah Subhanallah lebih berharga bagiku dari segala dunia dan isinya.”

 

Menjadi orang sufi ertinya sanggup memikul tugas besar seperti Nabi Yusuf yang telah menjadi menteri Perbendaharaan. Baginda menyimpan makanan yang cukup selama tujuh tahun untuk berdepan dengan musim kemarau. Bukanlah dipanggil orang sufi jika menjadi masalah kepada masyarakat dan hidup dengan meminta belas kasihan dari orang ramai.

 

Seorang sufi bukanlah orang yang memutuskan nafsunya seperti seorang sami Buddha tetapi dia sanggup mengawalnya seperti Nabi Yusuf ketika berhadapan dengan godaan Zulaikha. Seorang sufi juga mesti sanggup menahan rasa sakit sepertimana Nabi Ayub, menahan penderitaan walaupun hanya tinggal hati dan lidahnya sahaja yang masih tidak dijangkit penyakit.

 

Apabila ditanya orang mengapa baginda tidak berdoa meminta sihat sedangkan baginda seorang Nabi yang makbul doanya. Lantas baginda berkata: “Aku malu untuk berdoa  pada Allah kerana aku baru ditimpa sakit selama dua tahun sedangkan Allah memberi aku sihat selama enam puluh tahun.”

 

Seorang sufi bukanlah orang yang lari daripada kemungkaran masyarakatnya tetapi dia adalah orang yag berjuang menegakkan makruf di tengah banjir kemungkaran. Kalaupun mereka lari, adalah dengan niat untuk membina kekuatan sebagai persediaan untuk kembali ke tengah gelanggang perjuangan. Seorang sufi adalah orang yang sanggup menurut jejak Nabi Ibrahim.

 

Baginda sanggup dibakar kerana meruntuhkan berhala pujaan Namrud dan rakyatnya. Jadilah pemimpin yang mempunyai jiwa sufi seperti Nabi Zulkifli yang tahan berhadapan dengan karenah pengikutnya. Atau milikilah kehebatan seperti Nabi Isa  A.S. yang sanggup berbantalkan lengan ketika tidur di malam hari.

 

Itulah hidup sufi yang dituntut oleh Allah pada kita untuk dimiliki. Syukur berhadapan dengan nikmat, sabar berhadapan dengan ujian, berani berhadapan dengan kezaliman, tawadhuk bila berhadapan dengan kebenaran dan dalam apa juga keadaan sekalipun hati tetap sama dan tenang tanpa cacat atau berubah.

 

Menjadi seorang sufi bukanlah mengalah pada semua  suasana dalam berhadapan dengan kekufuran, tetapi sufi sebenar sanggup berperang seperti peribadi Nabi Muhammad SAW yang ada kalanya berbicara dengan pedang apabila kata-kata gagal menahan serangan fizikal orang-orang Musyrikin.

 

Seorang sufi juga bukan orang yang lari daripada harta ketika diperlukan untuk mengendalikannya tetapi menjadi seperti Abdul Rahman bin Auf yang bertindak sebagai “bank” kepada masyarakat Islam. Namun jangan sampai ditawan oleh dunia seperti Tsa’labah. Seorang sufi juga adalah orang yang licin mengintip musuh seperti Abu Huzaifah ataupun mempunyai kepakaran strategi peperangan seperi Salman Al Farisi yang menjadi “master-mind” dalam Peperangan Khandak.

 

Nah, itulah peribadi contoh jika kita hendak mengikut jalan-jalan sufi. Bukan seperti sangkaan orang sekarang yang meletakkan hidup sufi sebagai hidup yang hina.  Pada sangkaan setengah orang, sufi menjadikan seseorang lepas bebas dari masyarakat sekelilingnya. Bila disebut sufi orang akan membayangkan seorang yang berjanggut dengan pakaian yang  buruk duduk tersepuk di mihrab-mihrab masjid menggetil tasbih.

 

Makanannya disedekahkan orang, sementara dia duduk sendirian mencari Tuhannya dalam ‘khalwat’ dan zikirnya. Bukan itu cara hidup sufi, kerana bukan seperti itu hidup para Rasul, Nabi dan para sahabat zaman dahulu!

 

Bukan itu yang dinamakan sufi. Kerana bukan itu cara hidup tokoh-tokoh sufi yang telah kita paparkan tadi. Walaupun tangan orang sufi selalu menggetil tasbih tetapi tangan itu juga sanggup memegang cangkul untuk bertani, tangan itu sanggup memegang pena untuk memerangi kebatilan dan ada masanya tangan itu juga sanggup memikul senjata memerangi kekufuran.

 

Semudah memetik biji-biji tasbih di dalam zikirnya, maka semudah itu jugalah ia mentadbir dunia ayang diamanahkan padanya. Kerana apa? Kerana hati yang berpaut pada Allah boleh mengendalikan apa sahaja dengan mudah dan berjaya

 

Rasulullah SAW sebelum berjaya menegakkan Islam telah melalui banyak ujian dan segala ujian itu sebenarnya menyuburkan jiwa sufi baginda. Rasulullah diuji menggembala kambing sebelum berjaya memimpin manusia. Rasulullah tetap sujud ketika dilonggokkan dengan perut unta yang busuk sebelum berjaya meruntuhkan berhala-berhala di sekeliling Kaabah.

 

Bermula dari dua buah gua iaitu gua Hira’ dan gua Thur maka bangkitlah satu kekuatan Islam yang menguasai dua pertiga dunia. Mana pejuang-pejuang sufi seperti peribadi mereka itu kini? Mana lambang pusat latihan kerohanian (gua-gua) yang tegak di zaman moden kini? Mana sekolah-sekolah latihan sufi yang sanggup mencabar sistem pendidikan sekular (penyambung lidah penjajah)? InsyaAllah, semuanya mula kelihatan mercup tumbuh sekarang.

 

Sesungguhnya kita memerlukan jiwa sufi yang dapat menggunakan kemodenan zaman ini untuk Islam. Orang-orang sufi mesti bangun menggunakan jentera-jentera moden, komputer, alat-alat elektronik dan segala gajet teknologi yang “sophisticated” untuk memperjuangkan Islam.

 

Pertahankanlah peribadi sufi yang kukuh pendirian, hidup berdisiplin dan boleh berada dalam kemewahan sedangkan hati sedikit pun tidak terpaut dengannya. Boleh menanggung derita tetapi jiwanya tidak keluh kesah. Maka jika kita mahu jadi orang sufi jadilah seperti mereka itu.

Feedback

44
  • saliza bt ahmad salam

    salam…sy mmg kagum dgn encik..setiap perkataan dan hujah2 serta idea2 yg ditulis oleh encik mmg bernas dan mendatangkan impak dlm dri sy…sy mulai kenal encik sejak membaca majalah solusi…sy berharap agar encik truskan perjuangan dlm penulisan utk memberi semangat kpd org2 islam xkira bangsa utk dijadikan panduan dlm hdup..amin

  • SYEDHAFIZ

    terima kasih ustaz..

  • ummu ammar

    Saya mahu.. :) Terima kasih ya ustaz atas pencerahan ini. Saya mohon share bersama sahabat-sahabat saya ye..

  • Azniza Azrai

    saya baru sahaja post mengenai Rabiatul Adawiyah di blog. tengok-tengok ustaz pun membicarakan mengenai sufi. terima kasih, ustaz. baru saya faham maksud sufi dalam erti kata yang sebenar

  • hamba Allah, umat Muhammad S.A.W

    dunia di jadikan alat bagi mencapai kebahagian di akhirat…InsyaAllah sinar islam akan kembali….

  • hambaygsdgmncr

    assalamualaikum ustaz…hati saya berasa lapang setelah membaca article ustaz ini…sebelum ini hati saya sentiasa rasa kosong dan sunyi…saya sering tertanya-tanya, mengapa harus begitu??? kadang-kala saya hairan dengan keadaan hati saya ini, mungkinkah dalam hidup saya ini tiada keikhlasan??? saya sedang cuba berusaha untuk memahami hati saya ini dan sedang cuba mencari pengisian yang terbaik untuk hati saya…saya ada terbaca dalam sebuah blog penulis, katanya ‘…Imam Al-Ghazali pernah berpesan ” Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat, jika tidak engkau temui juga, carilah hatimu ketika duduk takafur mengingati mati….. Jika engkau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati”….’ benarkah begitu ustaz???

  • harith abd rahman

    terima kasih ustaz…

  • ceriterahamba

    subhanaAllah ustaz…
    benar sungguh ustaz….

    hati saya dihiris apabila sering kali ilmuan melayu kita di Malaysia menghina dan memperlekehkan tokoh-tokoh ulamak sufi keseluruhannya… menghina-hina mereka secara semberono..

    moga ustaz sentiasa dibawah lembayung rahmat-NYA

  • Uskap Gnawa

    Syukur berhadapan dengan nikmat, sabar berhadapan dengan ujian, berani berhadapan dengan kezaliman, tawadhuk bila berhadapan dengan kebenaran dan dalam apa juga keadaan sekalipun hati tetap sama dan tenang tanpa cacat atau berubah.JazakALLAH hukhairan kasiiraa.

  • Norhayati Ismail

    Sukar mengemudi hati di zaman serba serbi ‘mudah’ ini. Tapi dengan adanya bantuan dan bimbingan orang-orang seperti ustaz, dengan izin Allah kita umat Islam mampu mendidik hati seperti ahli-ahli sufi yang disebutkan di atas tadi

  • Syamsul Amri A Razak

    JazkaAllah ustaz atas perkongsian. Moga peringatan demi peringatan akan terus menjadikan kita hambaNya yang berfikir ameen. Spt kursus ustaz yg saya baru hadiri, ‘mohonlah hati yg tabah dan bukan sekadar hidup yg mudah’.

  • husam arsalan

    alhamdulillah…….inshaallah boley jdi pnduan buwat peljar2 yng giat brdakwah dtengah2 kmungkaran ktika di skola mnengah lgi..

  • Cikguwan

    Terima kasih Ustaz..

  • MAH

    Salam Sejahtera Ustaz

    Ustaz adalah seorang sufi dan bagi saya ustaz adalah seorang sifu dalam penulisan .

  • zakiah ishak

    Pertahankan peribadi sufi, insyallah akan cuba saya praktikan, semoga Allah berikan kekuatan

  • Suhailiwati Abdul Hamid

    Trima kasih ust. Sgt tersentuh hati bila saya baca. Crita parasufi yg mmg panjang dpt diuraikan dgn ringkas dn bahasa yg mudah difahami. Mudah utk bercerita dgn anak2.

  • نور حفيظه

    Assalam, ustaz. MasyaAllah Tabarakallah.

    Sufi. Saya sekarang mengerti akan maksudnya. Saya baru menghabiskan 2 buah buku yang benar-benar memberi kesan di hati. Pertama, saya membaca buku tulisan ustaz iaitu Dimana Dia Di Hatiku….
    dan..helaian demi helaian dengan izin Allah, benar-benar buat saya tersentuh. Kekadang, kita tidak tahu mengapa hati seperti resah dan kerapkali kekosongan.Bila membaca tulisan2 yang menyentuh yang saling tidak terpisah dengan Al-Quran dan As-Sunnah, rasa nak menangis.
    Kekadang, kita tak sedar, yang tangisan akan melembutkan hati. Kita mengaku lemah di hadapan Allah..seorang sufi itu bagi saya adalah pejuang agama yang hebat tapi bersifat tawadhuk
    . Sebuah lagi buku adalah, sebuah novel Islami iaitu Cinta Sufi-Ramlee Awang Murshid. sedikit sebanyak membuatkan saya berfikir betapa relevan artikel ini yang ditulis ustaz.
    Ilmu Tassawuf itu adalah untuk memperbaiki akhlak, dan saya perasan Ustaz banyak memberikan pencerahan dan solusi dalam ilmu tassawuf. Moga kita semua sentiasa mempertahankan Hidayah kurniaan Allah. Amin.

  • Wan

    subhanallah..Allah Taala bagi ustaz kelebihan dalam menyentuh hati-hati manusia..ustaz, teruslah jadi sufi utk kami dgn izin Allah..amin.

  • siti nahar

    Terima ksh ustaz…bnyk manfaat drp penulisan ustaz ini…teruskn usaha mndidik jiwa manusia yg kosong…syukran…

  • noor amilia

    Ya..Ikut Gerak hati dan muhasabah diri. ..because saya tak sempurna. .banyaknya selawat. .

  • wan mazuan

    salam.saya dpt tahu encik akan dtg upm hari pertama ramadhan nanti.stiap mlm tidak tidur sya sebelum stiap penulisan encik saya x menelaahnya dahulu.saya kagum dgn mutiara ini.kalam Allah dibentangkan dgn cara yg begitu terasa di hati.insyaAllah,saya sentiasa akan mempraktikannya.

  • Latifah Haron

    Salam ustaz,

    Boleh tak letak link share it in fb agar mudah kami klik terus artikel2 ustaz utk dikongsi di fb? Hehe…. Nak mudah sj kami ni…

    Terima kasih dan moga ALLAH terus kurniakan kelebihan buat ustaz untuk terus terusan menulis dan membimbing kami yg banyak dosa ini… Amin….

  • mohd razali

    Alhamdulillah… Penulisan yang sungguh menarik….

  • Amir

    Sufi adalah perjalanan ditunjangi oleh Syariat Dan Hakikat. Paling baik jika ditemukan seorang Guru sebagai Penunjuk Jalan, pada Jalan Tarikat adalah amat baik.

  • Amir

    Untuk memahami lebih lagi.. pergertian Sufi/ Tasauf saya cadangkan agar membaca buku : Indahnya Tasawuf dan Hidup Sufi.

  • cili padi

    Bacalah buku ‘Ahlullah’ Khalid Mohamad Khalid…versi Malaysia atau Indonesia ada…Saya tak sengaja terjumpa dan terbaca buku itu.Ia telah mengubah tanggapan saya tentang ahli sufi dan juga bawa impak besar kepada minda saya dan kehidupan personal saya.Artikel ini pula reinforces the knowledge i got from that book.Subhanallah n Alhamdulillah…Moga-moga berguna untuk ramai lagi orang yang berminat untuk berubah kearah kebaikan.Wallahualam.

  • Paridah bte Azad Din

    Marilah kita mencari akhirat dengan jalan sufi. Dunia hanyalah perhiasan jangan terleka

  • rizuan, Megat (dani cradle)

    As-salam Ustaz…. saya mengerti apa yang ustaz katakan, memanglah itu sufi yang sebenar. Tetapi bab fahaman orang sekarang (tentang sufi yang cuma memegang tasbih di masjid atau di pertapaan), saya minta ustaz komen tentang ahlus suffah (sahabat yang tinggal di anjung rumah/masjid Nabi semasa di Madinah). Ramai yang mencontohi (kononnya) kehidupan ahlus suffah sebagai ahli sufi. Atau apakah kita yang salah faham terhadap ahlus suffah?

  • Jaish Al-Ayubiy

    Inilah jalan yang sebenar [sirat al-mustaqim] iaitu mengikutijalan anbia’,siddiqin,syuhada’ dan solihin.Marilah sama-sama kita mengikuti jalan ini.

  • alifzal

    Ahli sufi tu org yg dah putus kajian syariat, tarekat, hakikat dan makrifat. Mereka dah sampai kpd makrifat sirr. Menjadi ahli sufi adalah lantikkan dpd Allah bukan self proclaimed atau self elected. Semuanya berlaku bukan di alam zahir. Ahli sufi yg pertama ialah Nabi Adam A.S. Iaitu Adam Saufiullah. Itu adalah precedence. Proses awal ialah makrifat kalbun, bila dah lulus baru naik ke makrifat rohani, kalau itu pun lulus baru bikin makrifat sirr samaada secara makrifat hulul atau makrifat itihad. Dizaman Rasulullah selain dari sahabat 4, ialah Abu Zarr, Abu Huzaifah dan Abu Hurairah.

  • alifzal

    Seorang ahli sufi tu adalah ahli Rabbani, Khawas Ul Khawas, ahli laduni. Mereka adalah golongan para rijal iaitu wali wali Allah dan khutubullah. Ketuanya ialah Khutubul Saufi….. Itu saja sikit yg den tau. Sekadar nak kasi panas forum. Pandangan ni adalah peribadi hasil dari pengajian saya…pengajian lain mungkin berbeza pandangan pulak.

  • mohd.ridza

    Seorang sufi itu terbagi 2 fasa,pertama dlm.perjalanan menuju Allah,dia adalah salik,selepas itu dia sudah tiada lagi walaupun orang lain nampak dia berjalan,bernafas,makan minum,atau berjual beli.,atau mencantas dgn.pedang ketika berperang. Fasa kedua ini adalah fasa dimana Tajalli Allah mengambil alih akan si salik tadi. Al-Quran menegaskan dalam ayat 17 surah Al-Anfal,’ Bukan kamu yang bunuh mereka,tapi Allah lah yang bunuh mereka,kerana bukan kamu yang melempar ketika kamu melempar,Allah lah yang melempar. Dalam fasa salik,kemurnian dan ketulinan iqtiqad adalah keutamaan,para syeikh atau guru mursyid bertanggungjawab membasmi segala noda dan seredak2 syirik samaada jali atau khafi dari rohani murid dan berserta tugas itu ialah memperindahkan akhlak muhamadiyah murid2nya agar menjadi kesayangan Allah ,sentiasa dalam tilikan Allah dan dimatikan sebelum mati, untuk mana bila Allah mengasihi seseorang itu jadilah tangannya tangan Allah yg.memegang,jadilah telinga itu telinga Allah yang mendengar,jadilah mata itu mata Allah yang melihat,jadilah kaki itu kaki Allah yang berjalan, seperti maklumat daripada hadis Qudsi.
    Jadi pengajian tauhid adalah prioriti agar murid tidak tergelincir ke lembah syirik,kerana syirik adalah najis,walaupun khafi yang tidak memungkinkan Allah memilih sisalik untuk menjadi hamba yang dihampirkan di hadratnya

  • Ibrahim Firdaus

    Apakah sufism seseorang itu boleh dinilai pada kacamata manusia? Contoh: Ada orang bertanya..”Engkau ni nampak je sufi atau nak jadi sufi.. tetapi takdelah sesufi mana pun?” dan bukankah kesufian itu terbit dari dalam hati? atau perlukah ia ditonjolkan kepada orang ramai agar orang tahu tahap kesufian seseorang itu?
    Mohon pencerahan…

  • shah mokhtarr

    kesimpulannya..kenal diri kenal hati sendiri,maka kenal tuhan Nya..

  • khairul

    mendalami ilmu-ilmu kesufian dengan melayari http://www.kesufian.com

  • aziz

    Assalam… Ustaz… saya mohon share artikal ini…

  • ghafar

    Teruskan perjuangan untuk mermertabatkan golongan ahli sufi..

  • adib

    Assalamualaikum ustaz, saya suka baca penulisan ustaz…setakat ni buku-buku penulisan ustaz memang saya beli…rugi rasanya kalau tak beli…sgt terkesan kat hati….terima kasih ustaz….

  • Nik 58

    Assalamualaikum. Ok juga skop yang dibincang.Ada isinya tapi dalam teori juga.Seseorang yang sedar dan sokong kaum sufi hanya dapat pengtahuan umum dari keterangan-keterangan.apa jua.Teori ini hanya melahirkan rasa setuju dengan jalan ini tetapi tak dapat apa-apa pun.Sedangkan kita diujudkan untuk kenal Allah.kalau boleh lihat sendiri zat Allah macam nabi pernah diperlihatkan.Kita juga tidak pernah lihat diri hakikat kita samaada dalam keadaan mimpi atau kenyataan tanpa disangka-sangka.Macamanalah hakikat diri akan bantu kita pergi menui Zat Allah untuk kita.Kita tidak tahu kita sufi atau tidak tapi kita mahu sedemikian walaupun kitajuga bukan rasul atau nabi.Kalau dapat anugerah demikian selesailah tugas yang hakiki dijadikan manusia.Ahli fekah,ahli waraq adalah,ahli ilmu itu cara pembawaan tertentu tapi matlamat si lemah ingin sampai bertemu segala alam ghaib dan Zat Allah sesempurnanya.Bagaimanakal Allah menganugerahinya kepada nabi ,maka tentu ada caranya juga Dia boleh menganugerahkan kepada diri kita sendiri.Adakah Allah sudi dan redha untuk itu semua kepada kita. Iaitu mula-mula Allah temui guru yang yang ada pengalam demikian.Allah rajinkan kita beramal atas jalan tunjukaedah. itu.Allah uruskan pembukaan hijab kita.Allah sudi tunjukkan Alam-alam kepada kita.Kemudian Allah angkat kita ke hadratnya.Lalu kita dapat penyaksian sahadah itu.Maka dimana permulaannya..

    Dulu ramai guru di Baghdad dan mekah dan Madinah.Rasanya sekarang amat kurang sekali..Kalau pun ada kita , mampukah ikut mereka dan tunggu mereka. Paspot dan belanja pun nak kena ada.Tidak mungkin seminggu dan jadi hasil.Sufi,makrifat cuma kelasifikasi istilah untuk jenini jienis manusia, aliran ini ,matlamatnya dan aktiviti mereka masing-masingJalan sufi adalah jalan ke 6,jalan ke 7 adalah wali,jalan ke2 adalah kebatinan atau tarekat..Semua buku boleh dikatakan menerangkan dan membincangkan perkara kulit jalan hakikat dan sufi.Sebab semua menerangkan secara umum.Maka jadilah perbincangan teori umum sufi,marifat.Apakah teori umum buat kita berjaya jadi kaum sufi?.Kalau tak ada guru bolehkah Allah jadikan kita seperti Sheikh ID di Afrika.Apa nak minta dan nak doa.Menjiwai dan menyokong orang sufi yang lepas-lepas memang dapat kita beri.Namun apakah Allah beri kuasa dan gerakkan zahir batin untuk kita sendiri menuju jalan sufi itu..

    Terlalu bergantung kepada ilmu kalam atau teori adakah ia begitu berguna kepada kita.Kalau kita ingin jadi ahli fuqara adalah dengan segera habiskan hasil yang ada dengan jalan ilmu usul miskin.Kalau nak jadi sufi mestilah pakai dan amal ilmu usul cinta .Marifat dengan sir jalal Allah,Sufi dengan sir jamal Allah.Nak ambik mana ilmu-ilmu itu.Siapa nak jaga kita kalau kita dihinggapi fanabillah.Bukankah guru berwibawa mesti lalui juga fanabillah barulah ia mampu tahu sendiri jalan kasaf.

    Apakah antara tuan semua pernah alami fanabillah?,Siapakah berani tampil jadi saksi tuan salah seorang pernah fanabillah .Saksi itu rakan seguru atau kaum keluarga atau orang sekomuniti yang tahu sejarah fanabillah seseorang ..Bagaimana pula orang yang tidak pernah fanabillah menjadi guru. dan makrifatullah.Kerana mengkaji dan membaca kitabkah.?Ini bukan kerana hijabnya sendiri pun tertutup tidak kasah dan tidak ahli laduni. Ini merbahaya.Ini ustaz saja yang berteori saja.Teori semata-mata memungkinkah berhasil selain memberi penerangan semata-mata.Apakah tidak perlu mati sebelum mati untuk makrifat.?Itulah yang akan berlaku. kalau kita dipilih dan dianugeri Allah untuk jadi kaum makrifat,atau sufi atau wali.Jika betul teori dan amali tentulah ramai di dunia ini jadi kaum sufi.ia tidak betul kerana tidak ada guru yang boleh pimpin dengan jaya dan selamat.yang ada tu semua saya anggar adalah bukan guru mursyid .Maka solat hajat tanpa syirik halus mohon tunjuk dimanakah guru.Ilmu dan buku secara teoritis dah berlambak ni.Guru Mursyid bertaraf wali jalil tidak ada.Bertapa lama nak ngaji kalau tak ada sufaat dan pertolongan guru.Sahabat nabi yang kanak-kanak itu semua jadi guru sebab nabi doa dan ajar mereka.Kita siapa nak doa dan ajar.Buku-buku berteori ini hanya lah cerita tentang kulit makrifat atau sufi.Kita sebenarnya tidak perlu jadi kaum sufi itu tinggi sangat..Kalau dapat kasaf hakikat-hakikat diri pun sudah memadai.dengan mata bashiran.Mengapa dalam masa 15 tahun ini terlalu ramai orang mulai tertarik dengan sufi.mengapa 40 tahun lalu bukan sebegini gelombangnya.

  • Nik 58

    Salam:Bagi saya,saya sdetuju dengan ulma klasik dengan penglibatan mereka mengajar bacaan Al Quran dengan betul dan merdu.Saya juiga setuju cara pendidikan moden islam.Namun saya lebih percaya kepada orang yang seperti Sheikh ID Kenya.Iaitu Orang yang mendapat ilmu dengan mudah dario Allah tanpa susah payah menelaah pelajaran.Orang ini akan turun belajar ilmu bawah kemudiannya.Guru Mursyid boleh buat dan beri pelajaran apa yang sesuai dengan muridnya. Dan boleh memberi keilmuan batinm sebagai ganti tarekat.Sebab keduanya dilavel yang sama.Ini lojik kerana ilmu tarekat juga ilmu sekitar tahun 300 hijrah,iaitu bukan dari zaman sahabat atau dari zaman nabi.Ia gubahan para suifi sebenar.Sekarang ia gubahan yang tidak menentu.Guru Mursyid lebioh penting dan berwibawa melebihi guru tarekat dalam ukuran zaman sekarang.Dulu orang yang mengasaskan 41 tarekat adalah orang yang mursyid.Kita ini wajib kenal guru kita sendiri dan kagum dengan guru yang hebat dan benar pada zaman lampau.Seorang guru bidang mistik dan misteri seperti genta rasa mesti ada hal tersebut pada dirinya.Jangan hanya kelulusan PHD dan ada bau bacang dengan ulama alam melayu yang terkenal lalu membabit diri dalam hal bidang sufi.Kalau ada degree tasauf dan usuluddin,maka tahap itu saja ilmu kajian.Jika ada belajar tarekat hendaklah dari guru yang marifat sejati.Jika dibenarkan oleh guru tersebut barulah mengajar dan meyebar ilmu tarekat dan ketuhanan.Bercakap dan berkarya dengan pengajian ilmu sufi dan cuba menghuiraikan jalan-jalan dan ilmu serta pintu-pintu marifat adalah tidak dibolehkan.Melainkan anda sendiri seorang marifat penuh.Bercerita tentang tokoh sufi dan ulama itu dibolehkan tapi takat itu saja bukan hal keilmuannya terperinci.Saya tahu semuanya buku tersebut bercerita hal tokoh lampau yang sudah mati.Muridnya pun tiada.Kita kena cari dan kenal hakikat diri kita dalam bentuk rupabentuk.Jangan cari orang lain.Guru kita membantu kita menemukannya dengan ilmu marifat yang ada padanya.Pendedahan yang sipi ke cerita lain-lai adalah memakan masa dan mengubah fokus.Bayangkan kalau umur 35 tahun hendak menganut ajaran tarekat.Mampukah orang bandar dan kampong mengikuti program guru tarekat berkenaan yang mungkin tinggal 100 km dari tempat kita.Berapa kali seminggu kena berjumpa guru dan berkumpul.Sebulan sekali adakah memadai berguru tarekat.Berapa lama kita boleh mencapai jalan hakikat pula.Ramai yang mengikuti ajaran tarekat berpindah-pindah guru kerana gurunya mati. Ramai murida tiada mendapat apa-apa pun genta rasa kecuali marifat teori.Cakapnya lebih baik sedikit dalam beberapa hal sir dari yang didapati dalam kitab berkenaan.Ada yang tidak tahu langsung serta tidak tahu membaca rumi dan arab.Ada antara penuntut mengaji 40 tahun menyokong tarekat atau ilmu ketuhanan dengan tiada mendapat apa-apa.Ada antara mereka menjadi guru menganti guru mereka yang gagal menghasilkan murid yang marifat. Ini menunjukkan guru tersebut juga bukan bertaraf guru mursyid dan tidak marifat penuh.Antara kita semua jangan menjadikan buku-buku dan mencedok isi buku karangan lampau dari ulama sebagai buku karangan mereka.Mereka jangan pula dianggap mursyid kerana tahu menulis biografi ulama lampau.Memberi maklumat seperti kita sendiri guru sufi itu dilarang sama sekali walaupun kita ada kelulusan PHD.Sesiapa pun berhak mencintai aliran tarekat dan sufi tetapi gurunya mesti berkelayakan dapat memantau rapi dan mendoa muridnya yang dalam fanabillah.Sesiapa yang hanya faham semua istilah dalam jalan-jalan 4 itu masih bukan guru.Begitu juga orang-orang berkelulusan SRP yang ingin jadi guru juga tidak boleh kalau tiada pengalamn menuntut ilmu jalan marifat dengan jayanya.Tidak boleh mengajar tarekat yang banyak ubah suai .Kekalkan tarekat asalnya agar lebih baik.Jika kita guru mursyid bertaraf wali abdal atau autad atau atau juga nujabak.Maka jika diperintahkan,maka ajarlah terus ilmu hakikat dan kewalian.Iaitujalan hakikat( ke3) dan jalan kewalian( ke7).Ini urusan mereka.Jika dharurat keadaannya maka boleh ekspress.Wali Allah itu berurusan denga Allah bukan dengan mufti.Tidak ada siapa tahu ia mengajar kerana ia bukan buka sekolah.seorang dua muridnya saja adalah mencukupi sepanjang usianya. Baguslah rakyat melayu ingin hayati jiwa sufi.kerana rata-rata kaum islam berpendidikan islam pun tidak berada dalam kebenaran jiwanya seperti kaum sufi.Hari Ini orang islam perancis menyertai perjuangan IS dengan bersemangat.Kita tidak tahu apakah perkembangannya lagi. Maka biarkanlah pilihan mereka itu.Namun bermakna percayakan kehadiran iman Mahadi.Kita ini tidak dapat tahu lebih lanjut hal ini kecuali 2 tahun mereka berjuang. Kalau alah ,maka belum tiba Imam Mahadi tersebut muncul.Peranglah kalau mampu dan sanggup.Saya tidak minat perang begini yang belum dapat pengesahan apa-apa lagi .

  • Nik 58

    Salam: Membicarakan kaum sufi seperti umat manusia islam malaysia tiada penyakit sosial.Padahal umat islam malaysia berjuta orang penagih dadah dan pro maksiat lain lagi.Bukannya semua penuntut sekolah pondok dan tahfiz akan jadi kaum sufi tatapi mereka akan lebih condong kepada kemahiran bidang agama islam dengan lebih baik berbanding islam liar lain.Sesungguhnya Allah takdirkan setiap orang maqam akhlak dan agamanya.Terpulang kepada Allah nak jadikan sesiapa peniru sufi atau sufi sejati.Namun percayalah bahawa ular itu mencari makan cara yang sama dan bergerak dalam patern yang sama.Maka manusia aliran apapun ditakdirkan cintai dunia kerana dunia tempat ia lahir dan mati.Maka kalau perompak cintai dunia ,maka bukan nya imam dan ustaz menolak dunia.Maka sesungguhnya jarang ada sufi klasik lagi.Sufi moden kurang hikmah.namun lebih baik dari tioada langsung. Maka yang pentingnya dalam jahat atau baik itu lebih baik jadi golongan baik.Dalam golongan baik itu yang terbaik adalah golongan yang tidak syirik tersembuinyi perkataan atau perbuatannya.Tidak kira ia minat sufi atau tidak.Sebab menjadi sufi itu adalah tidak mudah tercapai tetapi menjadi manusia tanpa syirik tersembunyi itu mudah sedikit dilaksanakan dengan mendapat ilmu serta petua dari guru.Inilah menyelamatkan kerana selamat dari syirik tersembunyi.Sebab selaian dari iumat islam berkhianat kepada diri sendiri ,ia juga berkhianat terhadap orang lain.Selain itu yang baik itu juga masih syirik tersembunyi walaupun sudah mengaji sampai ke Arab dan Eropah.Ini adalah disebabkan keegoan dan emosi sifat takbur seperti ada pada iblis.Apa-apa yang dipelajari dipusat persekolahan umum itu adalah perkara awam jua.Janganlah ilmu awam itu hendak disamakan dengan ilmu jalan khas kaum hakikat dan sufi. Ikutilah jalan pelajaran mereka jika hendak jadi sufi atau apa pun.Namun yang penting dapat ilmu teori dan amali bebas dari syirik tersembunyi.Jikalau umat islam berbodong-bodong tunai haji dan umarah itu hebat.Maka ada ke tidak seribu orang dari 2 juta itu orang yang bebas dari syirik halus itu.Bukan zaman ini saja mereka sedemikian tapi 700 tahun lalu pun ilmu ini sama dan masyarakat menolak dan menerima dalam keadaan ilmu yang sama.Sufi-sufi.ikutlah jalan sufi kerana sufi itu bukan kuasa manusia dan dibawah kawalan manusia.Selagi ilmu dibawah kawalan manusia,maka ia bukan ilmu laduni dan bukan ilmu dan insan khasul khas.Cubalah tabur bunga dan pewangi dalam tong sampah.Eloklah tabur bunga dan pewangi pada tempatnya yang sesaui.Menyeru baik itu baik namun lebih baik masa yang ada tumpu kepada orang yang ingin belajar dengan sebenar-benarnya.Agar ada juga tandanya untuk diperhatikan .Kumpulah telatah kata-kata kaum sufi dana apapun tetapi ia sudah mati semuanya.Maka tirulah nabi kerana lebihabanyak hadis menaparkan perkataan dan kelakuannya berbanding kaum sufi lain.Kalau ikut cara nabi sufinya lebih mudah diikuti berbanding sufi-sufi kelasik semasa dan selepas zaman nabi.Sufi seperti nabi tidak terlalu ekstrem.wajar dan sesuai dizaman ini.Sufi ekstrem juga sesuai tetapi sukar dipraktikan.Kalau kita ikut sufi cara nabi,maka apa faedahnya germbang gembur sufi lain. Tak cukupkah cara nabi?.kita peningkan dengan cara tokoh-tokoh lain yang sukar dan aneh itu.Kita zaman tengelamnya guru-guru marifat,maka janganlah cenderung kepada sesuatu aliran yang sudah putus gurunya.Sebab aliran tersebut wajib ada gurunya dan tak berkesan dan rosak tanpa guru sejati.

Leave a Reply

%d bloggers like this: