RSS

Nasyid

Zinnirah

Mengemis Kasih

Setanggi Kasih

Di Sinilah Kita

Siti Khadijah

Ratu Shahadah

Dunia Baru Islam


Aku Hanya Seorang Umar

Lukisan Alam

Suci Sekeping Hati

Sumayyah

Salehuddin Al-Ayubbi


Antara Dua Cinta

 

69 responses to “Nasyid

  1. husaam

    17 Julai 2009 at 5:40 pm

    hebat nyer….

     
  2. gentarasa

    20 Julai 2009 at 8:35 am

    Salam Husaam,
    Ini Husam ke? Husam Arsalan. Ya ka?

     
  3. anak baik

    23 Julai 2009 at 12:34 pm

    husam ler tu..hehe

     
  4. gentarasa

    23 Julai 2009 at 6:49 pm

    Husam Arsalan ya,
    Anak buya rupanya. Jaga solat. Fokus study. Teruskan perjuangan di SMAKL!

     
  5. kasihatiku

    25 Julai 2009 at 9:11 am

    salam, dan tahniah atas karya indah ini.

     
  6. NOR AISYAH BIRKAMSIN

    6 Ogos 2009 at 2:48 pm

    Salam ustaz..
    Sy dah lama kenal ustaz dan sy sgt suka karya2 ustaz. Senang meresap ke jiwa..=)

    Sy ni jiran adik ustaz,pn juriah kt sg pencala tu..=)

     
  7. gentarasa

    7 Ogos 2009 at 5:54 am

    Salam Nor Aisyah,
    Semoga diberkati Allah. Amin. Insya-Allah, nanti ada kesempatan saya pula boleh berkenal dengan Nor Aisyah. Semoga terus sudi datang ziarah.

     
  8. Lie

    19 September 2009 at 11:55 am

    SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA

     
  9. azad anugerah bin ali rasol

    30 Oktober 2009 at 4:13 pm

    Salam ustaz..
    sy ucapkan tahniah atas tulisn2 ustaz yg mmpu megetuk dan menyentuh
    sanubari ini yg kdg kalanya terasa kosong yg perlu d isi…

    semoga ustaz trus maju jaya dan di rahmati Allah

    Nota Seorang Lelaki sangat menyentuh hati…

     
  10. asrul

    4 November 2009 at 12:44 am

    Ruang nasyid ni ada apa sebenarnya? sy open page ni ada komen shj. Di mana nasyidnya?

     
  11. fathintasnim

    8 November 2009 at 5:43 pm

    salam…macam mana nak dengar nasyidnyer…ade komen je..

     
  12. Hassan Itam

    7 Januari 2010 at 4:35 pm

    Ustaz.

    Ana rasa ada kesilapan dalam PAGE Nasyid….Lirik/Lagunya tiada. Ana rasa ramai yg mahu tahu lagu2/Lirik yg ustaz pernah tulis.
    Harap pembetulan dapat memberikan manafaat kepada pengunjung WEB ini.

    Wassalam

     
  13. ISMI... NAJAH

    4 Februari 2010 at 9:22 pm

    Salam.smg Allah mmberkati Ustaz..
    teruskan bkarya ..fillah..

     
  14. gentarasa

    5 Februari 2010 at 8:24 pm

    Salam Najah,
    Syukran. Untuk anda juga. Amin.

     
  15. Murtadha Rafaai

    18 Februari 2010 at 3:59 pm

    Saya rasa banyak lgi karya Ustaz kan?

     
  16. gentarasa

    19 Februari 2010 at 7:23 am

    Salam Murtadha,
    Ya, nanti saya minta tolong sahabat saya masukkan enteri nasyid-nasyid tu. Terima kasih.

     
  17. rumaisha

    26 Februari 2010 at 6:23 am

    kita tak mampu nak kembali pada zaman dahulu..tetapi, dengan pembacaan dan penghayatan, kita berharap dapat merasai ruh itu.. ianya banyak terjadi apabila mengikuti karya Ustaz sedari dulu hingga kini. Tanpa JEMU!

     
  18. Ummu Rafiq Raihanah

    12 Mac 2010 at 10:12 am

    Salam ustaz,
    Tahniah dan semoga ustaz terus berkarya… Semoga terus dirahmati dan diberkati Allah..dan terus dkurniakan kesejahteraan kesihatan untuk sentiasa mentarbiyah….Karya2 ustaz di dlm solusi dan buku2 ustaz begitu berkualiti, mampu mendidik jiwa dan mendekatkan pembaca mendekatkan diri kpd Pencipta….Semoga kita semua sama2 ditemukan Allah di dalam suasana bahagia di syurga nanti…

    “pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih…”

     
  19. nur hafizah

    12 Mac 2010 at 10:15 am

    salam ustaz, sy sgt suka akn karya2 ustaz…
    sy pasti x lepas utk ikuti perkembangan ustaz dr masa ke semasa..
    moga ustaz kekal dlm perjuangan ini…

     
  20. Ummu Aisyah Umar

    31 Mac 2010 at 8:03 pm

    Salam Ustaz,
    subhanallah.. setiap karya ustaz tidak pernah mengecewakan..bait2 yg dinukilkan pasti menusuk kalbu hingga kadang2 menitis air mata keinsafan. Saya mencadangkan agar ustaz memperbanyakkan karya nasyid ttg tokoh2 sejarah dan mujahid Islam spt Abu Bakar Assiddiq, Tariq bin Ziyad (penakluk Spain), Sultan Muhammad Al-Fateh(penakluk Konstantinople), Khalid Al-Walid(Pedang Allah), Abu Ubaidah Al-Jarrah(Pemegang Amanah Rasulullah), Umar Al-Khattab dan Umar Abdul Aziz(khalifah Arrasyidin ke-5), Assyhid Hassan Al-Banna…… dan ramai lagi tokoh2 sejarah dlm Islam yg semakin dilupakan. Bagi sy sejarah amat penting utk mengembalikan semangat jihad di kalangan muda-mudi dan remaja Melayu Islam yg cara hidup mereka semakin tersasar jauh dr landasan Islam. Sy percaya kebykn remaja Islam lebih kenal siapa britney spears drpd siapa itu Sultan Saifuddin Qutuz yg mengalahkan tentera Hulagu Khan di Ain Jalut…

     
  21. gentarasa

    1 April 2010 at 10:28 pm

    Salam Ummu,
    Kita akan perjuangkan bersama. Insya-Allah!

     
  22. zulyunus

    4 April 2010 at 1:53 pm

    Salam ustadz…Membaca penulisan ust. memberikan saya inspirasi untuk terus menulis. Doakan saya ust.

    Moga ust. diberikan umur yang panjang dan terus mengalirkan ilmu dalam pena yang tajam.

     
  23. gentarasa

    5 April 2010 at 6:10 pm

    Salam zul,
    Terus menulis. Banyakan membaca.

     
  24. muaz

    6 April 2010 at 10:49 am

    salam ustaz,khai fa ha luka? lirik nasyid ustaz tulis memang sangat2 saya minat…

     
  25. latifah

    6 April 2010 at 11:21 pm

    Salam ustaz,

    lirik nasyid ada, lagunay di mana nak dsapatkan. Ada kompilasi ker?

     
  26. BASYIRAAZAHRA

    7 April 2010 at 10:11 am

    Assalamualaikum
    Pertama kali saya membuka blog ini dan terus jatuh hati. Semoga blog ini dapat memberi manafaat kepada semua dan gajaran pahala kepada pemiliknya. Insya Allah

     
  27. zeera

    1 Mei 2010 at 11:13 pm

    salam ustaz,
    Lirik Sumayyah dan Siti Khadijah membuatkan saya menitiskan air mata. Terima kasih kerana menghasilkan lirik2 yg sangat menyentuh kalbu

     
  28. Mariam Wahen

    3 Mei 2010 at 8:59 pm

    Salam Ustaz,
    Subhanallah…kekadang tak sedar basah pipi ku dek airmata bila mendengar lirik2 dan tulisan Ustaz yang menyentuh jiwa dan diri ini yang sering alpa.
    Semoga Ustaz diberikan kesihatan jasmani dan minda dalam berkarya. Salam buat keluarga…semoga semuanya dirahmati Allah sentiasa.

    InsyaAllah…akan ku ingat selalu kata2 mutiara ini…Syukran

    Dalam sukar… hitunglah kesyukuranmu
    Dalam senang… awasi kealpaanmu
    Setitis derita melanda
    Segunung KurniaanNya

     
  29. gentarasa

    4 Mei 2010 at 6:57 am

    Salam saudaraku,
    Kita harap generasi kita dan anak-anak akan lebih kukuh Islam dan Imannya daripada generasi yang terdahulu. Tetapi tanpa ibu-bapa dan datuk-nenek kita, siapalah kita… Al Fatehah buat seluruh keluarga kita yang telah pergi. Semoga kita menjadi anak yang soleh dan salehah, hingga layak doa kita buat mereka dimakbulkan Allah. Amin.

     
  30. shahrun ishak

    18 Mei 2010 at 6:14 pm

    Salam ustaz..

    saya dah lama mengikuti tulisan dan lirik2 nasyid sejak ustaz bersama Arqam…memang menyentuh jiwa..teruskan…

     
  31. gentarasa

    19 Mei 2010 at 12:09 pm

    Salam shahrun,
    Syukran kerana memberi sokongan. Semoga kita terus berdakwah dengan tujuan yang ikhlas. Tujuan itu satu, jalan itu beribu. Insya-Allah, jika tulus, akan luruslah kita menuju yang SATU. Amin.

     
  32. merpati putih Z

    20 Mei 2010 at 1:08 am

    sokong ummu aisyah umar…kita dah ada bidadari syurga..moga dapatku dengar BIDADARA SYURGA pula kerna kalian yg bernama lelaki..aku bangga dengan kalian,nabi kat andai manusia boleh sujud kepada manusia tanda taatnya nescaya ku kan sruh semua isteri sujud kepada suaminya..(lebih kuranglah maksud hadis tu)so…isteri isteri diluar sana fikir fikirlah..NOTA FIKIR UNTUK ZIKIR

     
  33. cahaya taqwa

    17 Jun 2010 at 10:47 pm

    subbhanallah…smoga islam kan terus dijulang…bangunlah wahai daie’..ssungguhnya tnggjwab kita melebihi masa yg ada…

     
  34. areu_ryzal

    10 Ogos 2010 at 5:29 pm

    MasyaAllah…Indahnya…

     
  35. QaSeh

    31 Ogos 2010 at 4:11 am

    Salam Ustaz.

    sy mencari tajuk nasyid ini kalo ustaz pernah dengar dan tahu lirik lagu ini tlg bagi tahu sy.Lirik nye ‘Dosa-dosa ku bagaikan debu yg berterbangan wahai tuhan ampun kan dosa ku dan terima lah taubat ku’

     
  36. gentarasa

    31 Ogos 2010 at 9:49 am

    Salam,
    Tak salah saya dari kumpulan Syifak. Tetapi sebelum tu ada kumpulan lain.

     
  37. QaSeh

    31 Ogos 2010 at 10:39 pm

    Salam Ustaz.
    Bole x masuk kan clip dr kumpulan syifak tu..

     
  38. QaSeh

    31 Ogos 2010 at 11:29 pm

    Salam ustaz.
    Sy dah cari kumpulan Syifak tp xjmpa pun bole x ustaz dpt kan tajuk lg dan kumpulan sebelum nye.

     
  39. gentarasa

    1 September 2010 at 10:51 am

    Salam,
    Saya cuba cari-cari nanti daripada sahabat. Tapi sekarang masing-masing sibuk. Saya terus cari.

     
  40. QaSeh

    1 September 2010 at 1:17 pm

    Salam,
    Terima kasih sy akn menunggu..jawapan nye.

     
  41. QaSeh

    24 September 2010 at 1:46 am

    Salam,ustaz sy minta ustaz masuk klip nasyid bertajuk Doa Taubat…

     
  42. siti sofiah

    25 Oktober 2010 at 1:51 pm

    salam ustaz.. mabruk alaika..
    semoga istiqamah di jaln dakwah ini.. teuskan perjuangan walau mehnah datang melanda..

     
  43. adila

    19 November 2010 at 5:24 pm

    sedih.. :(

     
  44. jaishullahm

    27 November 2010 at 3:15 pm

    semoga ia amal2 yg di terima…

    teruskan !!!!

     
  45. Muhammad

    14 Disember 2010 at 11:28 pm

    Bagi yg berminat mendengar lagu Nasyid Generasi Harapan bolehlah ke pages Facebook sy di http://www.facebook.com/ikhwandesignn9..mzb

     
  46. ummu ammar

    12 Januari 2011 at 5:10 pm

    saya sangat suka lagu n lirik2 ni esp antara 2 cinta dan lukisan alam..pemujuk hati saya bila down…dari dulu sampai sekarang :) terima kasih ustaz atas lirik yg sangat bermakna..

     
  47. AbuMadani

    28 Januari 2011 at 3:27 pm

    Asalamualaikum wbt,

    Baarakallahufeekum jamee’an, semoga ALlah terus memberi taufiq kepada kita untuk beramal soleh dan terus memperjuangkan dakwah Nabi Muhammad saw dan para sahabat serta mereka yg mengikuti jalan lurus mereka.

    Jazakallahu khayran kathira kepada Ust Pahrol Mohd Juoi yg tidak henti2 menulis untuk dengan pelbagai entry yg berfaedah dan bermanfaat untuk tatapan masyarakat.

    Lirik2 yg baik dan penuh makna ini dan ditambah dengan alunan muzik sederhana adakalanya menjadi penghibur kepada pendengar, dan juga adakalanya menjadi teman merenung dan muhasabah diri. Tidak dinafikan ia juga boleh menjadi sebagai alat syaitan untuk melalaikan umat2 Muhammad dengan pelbagai tipu daya dan bisikan kejahatan.

    Tahniah buat ust di atas lirik2 lagu yg baik dan menyentuh hati. Saya mempunyai perkara yg sangat penting untuk dikongsikan bersama untuk meniliti semula lirik lagu “Aku Hanya Umar” terdapat fakta yg tidak tepat dengan sejarah Islam. Ianya mengenai Saidina Umar rh membunuh anak perempuannya.

    Adakah ia kisah yg benar dan menepati kajian sejarah? Anak umar yg pertama bernama Hafsah hasil perkahwinan pertama bersama Zainab binti Maz’un dan pada ketika itu Umar mempunya 3 orang anak sahaja termasuk Abdullah dan AbdRahman al-akbar.

    Persoalannya anak yg manakah ditanam hidup-hidup oleh saidina Umar rh? apakah namanya dan ibunya? dan jika benar Saidina Umar membenci anak perempuannya mengapa Saidina umar memakai kuniyah AbuHafsin? Mari kita kaji dan selidik semula agar kemulian sahabat2 yg perlu dijaga yg mana mereka ini telah redhoi oleh Allah seperti yg termaktub dalam Al-Quran ‘radiallahu ‘anhum wa radhu ‘an’.

    Semoga teman2 sekalian yg membaca dapat menyebarkan semula kepada mereka yg tidak mengetahui dan memperbetulkan semula fakta yg tidak benar ini. Rujukan boleh merujuk kepada buku Maulana Muhammad Asri Yusoff.

    Salam

     
  48. achik

    2 Mac 2011 at 12:18 pm

    Salam’alaik.. Blh bg emel ustaz.. Ad prkara yg sy ingin kongsikan dan minta nasihat dan pndapat ustaz…
    Shukran

     
  49. hua3x

    22 Mac 2011 at 11:32 pm

    salam alaik, ust. nk tanya sjak “Bila bersendirian” dalam buku Dimana DIA di hatiku tiada nasyid? ayatnya sgt terkesan d hati..alangkah bagusnya jika dapt dgr melalui lagu..

     
  50. gentarasa

    24 Mac 2011 at 11:33 am

    Salam,
    Insya-Allah. kita akan bertemu nanti. Abang doakan selalu. Insya-Allah.

     
  51. naz

    26 Mac 2011 at 3:45 pm

    Askm Ust, sihat? Saya minat dengan karya Ust. kalau boleh Ust kongsikan dengan kami dengan siapa Ust belajar semua ni? Mesti hebat orang yang ajar Ust. Please kami semua nak tahu sangat.

     
  52. gentarasa

    29 Mac 2011 at 7:30 am

    Salam,
    Saya masih murid sampai saat ini. Guru-guru saya ramai… sampai saat ini saya masih berlajar. Kita boleh belajar dari semua orang (semua boleh jadi guru kita) jika kita cuba sedaya upaya merendah diri. Insya-Allah, saya akan menulis sebuah buku tentang GURU-GURU saya nanti.

     
  53. annisa

    28 April 2011 at 1:53 pm

    asslamualaikum ustaz….
    saya ingin sekali apekah maksud sebenar IKHLAS..
    ape kah ikhlas itu..
    bagaimana yg dikatakan ikhlas

     
  54. Hisham Ab. Karim

    13 Mei 2011 at 3:05 pm

    Ustaz Pharol,

    Saya amat menantikan kehadiran ustaz ke universiti kami 19hb Mei ini. Saya berharap perbincangan : Apakah Nilai Kita ” itu nanti akan mencetuskan keinsafan dan rasa kekhilafan diri dikalangan pelajar dan staff akan nilai nilai yang sebenar yg perlu dididik dan diperjuangkan.

    Saya masih lagi berulang ulang membaca Dimana Dia di Hatiku yang byk menyentuh kehidupan lampau saya secara lansung dan tidak langsung. Byk juga airmata yang tumpah bila membaca nukilan nukilan yang indah dan membawa seribu erti itu.Terus terang saya katakan apabila saya ingin sesuatu jawapan dalam satu persoalan jiwa, jawapan itu akan muncul pada tajuk atau kupasan utama dalam majalah Solusi yg terbit bulan seterusnya. Semoga Allah memberkati segala usaha ustaz dan teruskan akan dakwah ustaz melalui cara apa sekalipun. Saya percaya keikhlasan yang terpancar adalah lahir dari hati yg tulus .

    Wasallam.
    Hisham

     
  55. Hafizah Hussin

    17 Mei 2011 at 7:56 pm

    Salam ziarah. Moga istiqamah dalam siri dakwah dan tarbiah. Ameen

     
  56. gentarasa

    20 Mei 2011 at 4:32 pm

    Salam hafizah,
    Ahlan. Syukran.

     
  57. muhammad safuan

    31 Mei 2011 at 8:16 pm

    Assalamualaikum ustaz.saya safuan student dari UUM. Sya bercadang nak jempot ustaz untuk beri ceramah tentang penulisan novel islamik di UUM pada 19 Oktober 2011. Boleh saya tahu sama ada pada tarikh berkenaan ustaz free atau tidak. Mudah2an ustaz boleh balas dengan segera. Insya Allah kita boleh bincang dengan lebih terperinci

     
  58. ayunita

    6 September 2011 at 11:46 pm

    Salam Ust, maaf lama menyepi. Ustaz, boleh saya minta pendapat Ust tentang BUDI. Dulu saya ada belajar dengan seorang kawan tentang sesuatu ilmu. Tapi, apabila mendengar ada khabar angin mengatakan ilmu yang dia ajar itu mengarut. Jadi saya tinggalkan dia malah saya secara tak sengaja terkutuk dia dan membenarkan fitnah terhadapnya. Apakah saya berdosa besar? Apa yang patut saya buat? Adakah saya perlu meminta maaf kepadanya?

     
  59. gentarasa

    7 September 2011 at 7:07 pm

    Salam ayuinita,
    Jika benar ilmu yang disampaikannya salah… tak perlu minta maaf. Itu bukan fitnah. Tetapi mencegah kemungkaran. Tetapi perlu berhati-hati, pastikan dengan orang yang lebih arif.

     
  60. Ayunita

    9 September 2011 at 6:17 pm

    Terima kasih Ust, tapi sebenarnya saya sendiri pun tak ada bukti yang kukuh, hanya mengikut-ikut orang je. Saya takut tu hanya fitnah. Dan kawan saya ni memang member dia semua kenal dia jenis baik. Pakaian dia pun elok je. Kalau saya nak kata dia pandai berlakon, takkan dari dulu dia pandai berlakon? Tolong Ust bagi tunjuk ajar. Saya takut terbuat dosa kering je sebab saya ni bodoh hal macam ni. Saya takut ada org yang dengki je kat die. Jadi camane Ust? Perlu ke saya minta maaf kepada dia?

     
  61. AbuMadani

    6 Disember 2011 at 3:51 pm

    kenapa komen saya tidak di approve dan dijawab dengan ilmiah oleh ustaz pahrol. saya ikhlas. Allahul Mustaan. saya minta maaf jika menganngu.. semoga saya dapat jawapan mengenai sahabat umar rh mengenai lirik lagu ttg beliau membunuh anaknya.

    Jika tidak dapat menerang disini harap dapat di emailkan. jazakallah khair

     
  62. jasmi abdullah

    19 Disember 2011 at 10:25 am

    askum ustaz,sya nak minta pertolongan,,sya nak belajar menjadi penulis skrip dan cerpen.blh tlg ye ust,bila baca buku tulisan ust terbuka hati nak jadi penulis.

     
  63. nabilah

    24 Februari 2012 at 3:28 pm

    assalamualaikum…ustaz…apa pandangan ustaz tentang ikhtilat zaman sekarang ea?????=)

     
  64. SYARIF

    4 Jun 2012 at 1:15 pm

    USTAZ akhirnya saya jumpa juga blog ustaz,..setiap porgram ustaz dalam radio ikim ,..tidak pernah saya lepaskan,..hebat sungguh..tahniah ustaz,..di anugerahkan bakat yang baik

     
  65. lokewy

    4 Jun 2012 at 1:16 pm

    ALLHAMDULILLAH ustaz, akhir nya jumpa juga cara berkomunikasi dengan ustaz,..

     
  66. Tabir Lusuh

    3 Julai 2012 at 9:32 am

    Assalammualaikum..

     
  67. Accountants in Sunderland

    4 Mac 2013 at 5:38 am

    I’m impressed, I need to say. Genuinely rarely can i encounter a weblog that’s both educative and
    entertaining, and without a doubt, you’ve got hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the problem is something that too little individuals are speaking intelligently about. I am very happy i always stumbled across this during my try to find something regarding this.

     
  68. MOHD KHAIRUL NIZAM JAMALUDIN

    8 Julai 2013 at 11:26 am

    Assalamualaikum. Ustaz,syukoran kerna menghasilkan bair2 lirik2 yg indah…

     
  69. norasyikin

    30 Julai 2013 at 2:50 pm

    as’kum,

    ustaz,

    Saya cipta lagu, kelakarnya saya tidak pandai bermain dengan sebarang alat muzik, Pernah saya belajar memetik gitar. Erm…saya gagal. Pernah saya nyanyikan lagu-lagu saya kepada rakan-rakan kampus. Mereka mencadangkan saya buat album. Tak terlintas dan tak tergerak langsung hati saya untuk menghasilkan album atau memasuki mana-mana pertandingan menyanyi. Pasti ada hikmah, mengapa saya cipta lagu. Adakah Ustaz sudi membantu saya menghasilkan lagu? Lagu-lagu saya sesuai untuk Nasyid atau Koir. Tidak terlalu lembut, tegas sikit. Jika lagu-lagu ini berjaya dihasilkan, saya ingin derma. Saya nak laburkan lagu-lagu saya ini untuk saham akhirat. Insyallah.

     

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 3,255 other followers

%d bloggers like this: